MAY 5, 2018: FORUMS WILL SHUT DOWN SHORTLY- NO NEW MEMBERS ACCEPTED
Not signed in (Sign In or Register for the Forums)
  • Quick Jump

•       

Welcome Guest!
Want to take part in these discussions? If you have an account, sign in now.
If you don't have an account, apply for one now.
  1.  
    NLBorrelKoning

Stephan is voormalig mede-organisator van NLBorrels Boston.
    ___________________________________________________________________________________________

Door: Geert Jan Hahn * Zomerspecial: Hipo-Tour

Stephan Krijgsman Directeur Dysel USA past zich moeiteloos aan
    ‘Je wilt niet de party pooper zijn’

Daar stond Stephan Krijgsman dan, in een stripclub in Michigan. Of hij even vierhonderd dollar wilde afrekenen, voor de paar cocktails die hij en de schaarsgeklede dame hadden genuttigd.

Krijgsman had zich nog zo voorgenomen om tijdens zijn eerste opdracht in Amerika professioneel over te komen. Wat moest zijn baas in Nederland wel niet van hem denken? Maar hij moest mee van de potentiële klant. En die is koning. ‘Je wilt dan niet de party pooper zijn, degene die afhaakt.’

Zijn werkwijze was naïef, vindt Krijgsman achteraf. Maar het genomen risico pakte goed uit. ‘Met zo’n kerel kan ik zakendoen’, zei de klant. Krijgsman had zijn eerste deal gesloten. En een goede les geleerd.

Informeel

Het typeert de ongedwongen cultuur, zo ontdekte hij in de vier jaar dat hij voor het Nederlandse softwarebedrijf Dysel de Noord-Amerikaanse tak runt. ‘Wij bedrijven vooral handel met kleine en middelgrote distributeurs van allerlei industriële machinerie. En in die markt, zeker in het midden van het land, gaan zaken behoorlijk informeel. Mannen onder elkaar, in die wereld verkeer ik.’

Sinds Krijgsman Dysel USA heeft opgezet, manoeuvreert hij zich daarom door het overzeese bedrijfsleven als een kameleon. Moeiteloos past hij zich aan de omgeving aan. Is de sfeer gemoedelijk, dan verschijnt hij in polo en spijkerbroek. Maar rijdt de klant in een dure Lexus, dan draagt de ondernemer een pak.

‘Ik kan mij goed positioneren in vreemde omgevingen. Daarmee straal ik naar mijn klanten ook een zekere rust uit, waardoor ze weten dat ze zaken met mij kunnen doen. Dat ik geen gekke Nederlander ben die snel iets probeert te verkopen.’

Met succes wist Krijgsman daardoor op te boksen tegen het Amerikaanse protectionisme dat in sommige staten nog heerst. Een topreferentie haalde hij binnen met Toyota. ‘Mierzoet’ noemt Krijgsman de samenwerking die hij twee jaar geleden met de fabrikant van vorkheftrucks sloot. En symboliserend voor de groei die Dysel USA heeft doorgemaakt, met elk jaar weer opnieuw een betere omzet dan verwacht.

Krijgsman, die eerder buitenland-ervaring opdeed in Ierland, Schotland en Duitsland, heeft er ook hard voor gewerkt. Soms zelfs te hard. Zeker in de eerste jaren, toen hij vanuit zijn huis alias hoofdkwartier in Boston de fundamenten van het bedrijf neerzette. Twaalf uur per dag, zeven dagen per week. Het brak hem op termijn op. ‘Sales, marketing, projectmanagement, mensen aansturen en ook nog eens het hele land doorreizen was te veel. Het licht ging eind 2007 letterlijk uit. Ik heb een paar weken lang bijna alleen maar geslapen om bij te komen.’

Skiën

De 31-jarige directeur onderving de burnout en heeft geleerd pauzes in te lassen om zich op te laden. Een weekend skiën in de bergen van Maine. Een rit over de highway langs de Californische kust. Zolang het maar rust en plezier geeft.

Hij denkt ook vaker na over de toekomst. Nog minimaal twee jaar blijft Krijgsman in Boston, that’s for sure. Maar dan? Hij kan in Amerika blijven, maar een kantoor opzetten in Zuid-Amerika of Azië lijkt hem ook wel wat. Hij zou voor zichzelf kunnen beginnen. Of terug naar Nederland gaan en zo voor een minder gejaagd leven kiezen. Het zijn allemaal opties. Ambities. Maar vooralsnog hersenspinsels.

Aardbei

‘Ik kom op een leeftijd dat ik finalere keuzes moet maken’, zegt Krijgsman. ‘Kijk, hard werken deed en doe ik met liefde. En ik krijg er ook veel voor terug. Meer contacten, taalvaardigheden, kennis. Je voelt je meer wereldwijs. Maar waar ik ga ik op termijn wonen, in Nederland, Amerika of ergens anders? En met wie?’

‘Neem mijn broer. Hij heeft de ambitie van een aardbei, maar is zielsgelukkig met zijn vrouw en kinderen. Dat lijkt mij ook wel wat.’

Hij lacht. ‘Ooit.’

Bron: http://www.depers.nl/economie/324084/Je-wilt-niet-de-party-poop...

Gepubliceerd: dinsdag 21 juli 2009 23:26
    Update: woensdag 22 juli 2009 09:32

Ondernemen in de Verenigde Staten heeft zo zijn eigenaardigheden, ontdekte Stephan Krijgsman. Van stripclubs tot spijkerbroeken.

About| Privacy | TOS | Contact | Join NLBorrels 

Copyright 1999-2013 / NLBorrels.com / All Rights reserved. / Powered by Mosso, Vanilla, Lussumo, RSS2 & ATOM