NLBorrels™ is an independent worldwide social network of Dutch expatriate professionals and entrepreneurs dedicated to increasing social interaction, career advancement and exchange of information of interest to the Dutch community living abroad.
NLBorrels is een onafhankelijk, wereldwijd sociaal netwerk voor Nederlandse expat professionals en entrepreneurs met als doel het bevorderen van sociale interactie, het vergroten van de carriere mogelijkheden, en het uitwisselen van informatie van interesse voor de Nederlandse gemeenschap in het buitenland.
LIJST KONINGINNEDAG 2010 VIERINGEN WERELDWIJD. - LIST OF DUTCH QUEEN'S DAY 2010 CELEBRATIONS
Not signed in (Sign In or Register for the Forums)
  • Quick Jump

•       

Welcome Guest!
Want to take part in these discussions? If you have an account, sign in now.
If you don't have an account, apply for one now.
  1.  
    NLBorrelKoning
     # 1
    Stan is een huidige nede-organisator van NLBorrels in Boston
    ___________________________________________________________________________________________

Door: Geert-Jan Hahn, Zomerspecial: Hipo-Tour

Stan Veuger Topstudent en docent aan Harvard
    Hier ligt uw toekomstig premier

De ‘briljante academicus’ Stan Veuger wordt een grote toekomst voorspeld in de politiek. Maar dan moet hij wel terug naar Nederland.

Onthoud u zijn naam. Stan Veuger, 27 jaar. Uw toekomstig premier.

U heeft nooit eerder van hem gehoord? Dat kan kloppen. Veuger is al vijf jaar weg uit Nederland. Zijn potentieel heeft hem eerst richting Barcelona geleid en daarna naar Harvard, de beste universiteit ter wereld.

De Nederlandse gemeenschap in Boston en Cambridge is in elk geval laaiend enthousiast over de student én docent economie. Oud-Harvardiaan Ernst van Nierop voorop, een van de lobbyisten voor ‘Veuger for President’: ‘Stan is een briljante academicus die bijzonder goed op de hoogte is van alle actualiteiten. Maar hij heeft ook zulke goede social skills dat je hem in een kroeg niet zou kunnen onderscheiden van de gemiddelde persoon – tot je met hem praat. Een sterke en zeldzame combinatie die Stan naar Harvard heeft gebracht, maar hem ook zeer geschikt maakt voor een hoge post.’

Megatalenten

Op een terras in het centrum van Cambridge, dat uitgestorven is door het reces, grinnikt Veuger als de lobby ter sprake komt. Mensen hebben wel vaker verwachtingen van hem.

De Brabander deed op zijn vijftiende vwo-eindexamen in tien vakken. Zijn gemiddelde eindcijfer was een 9,1. Hij kreeg het predicaat van wonderkind, maar ergerde zich er niet aan. ‘Het bood vooral veel voordelen. Als ik een beurs of talentenprogramma aanvroeg, kreeg ik dat.’

Ach, cijfers. Eenmaal toegelaten tot Harvard, na zowel een opleiding bedrijfskunde en Spaanse Taal en Letterkunde in Nederland als een master economie in Barcelona, betekent dat het kaf al van het koren is gescheiden. Goed, de cruciale examens behaalde hij foutloos. Maar Veuger, die voor zijn onderzoeken wordt begeleid door topeconoom Martin Feldstein, weet zich tegenwoordig omringd door enkel megatalenten. Of beter gezegd: mensen met een missie.

Maar waar het merendeel zichzelf verder ziet gaan in de academische wereld, heeft Veuger vooral interesse in een baan bij de overheid of in een openbaar bestuur. ‘Ik heb inmiddels de neiging om dingen te doen waarop ik direct feedback krijg.’

‘Van een potentiële arbeidsomgeving gaat politiek mij emotioneel het meest aan’, zegt Veuger, passief CDA’er, maar naar eigen zeggen wel ‘politiek-obsessief’. Die drang uit zich in de simpelste dingen. Het enorme plasmascherm in zijn studentenhuis aan Banks Street – dat Veuger deelt met twee andere studenten en een eenogige hond met ademhalingsproblemen – brengt praktisch de hele dag politieke visies en analyses de woonkamer binnen. Wordt Sonia Sotomayor beëdigd als hoogste rechter van het Amerikaanse hof, dan volgt Veuger dat op de voet, ook op de dagen dat zelfs Sotomayor achter haar tafeltje het onophoudelijke geblaat van de dertig senatoren moet aanhoren. En intussen houdt hij via zijn laptop het Nederlandse nieuws bij.

Een ander voorbeeld is een maandelijkse Hollandse borrel, waar Annemarie Jorritsma onlangs als gastspreker opdraafde. ‘Een hele aardige vrouw’, zegt Veuger. Maar over haar verstand van zaken raakte hij die avond geshockeerd. Ze bleek bar weinig van bepaalde economische disciplines af te weten. ‘Zij is nota bene een oud-minister van Economische Zaken.’ Het gaat er bij Veuger niet in. Kennis is voor hem de basis.

Daarom koos hij er ooit voor naar het buitenland te gaan. Voor de beste opleidingen, het beste pad. Maar dat bevalt hem zo goed dat de lobby om Veuger in de Nederlandse politiek te krijgen wel wat harder mag worden gevoerd. Want wil hij wel terug naar Nederland? ‘Ooit, denk ik. Maar ik ben al zo lang weg, dat ik van de helft van mijn vrienden niet weet hoe hun dagelijks bestaan eruit ziet. Ik weet niet meer hoe ’t is om in een cultureel homogene omgeving te leven.’ Hij lacht. ‘Misschien moet ik hier maar een tak van het CDA oprichten.’

Bekijkt u de foto nog eens goed. Hier ligt uw toekomstig premier. Als hij wil.

Bron: http://www.depers.nl/economie/324714/Hier-ligt-uw-toekomstig-pr...

Gepubliceerd: gisteren 23:22
    Update: vandaag 07:07

About| Privacy | TOS | Contact | Join NLBorrels 

Copyright 1999-2009 / NLBorrels.com / All Rights reserved. / Powered by Mosso, Vanilla, Lussumo, RSS2 & ATOM