Special forums: Koningsdag 2017 ~ King's Day || KoningsDagen on Twitter: @Koningsdagen
Not signed in (Sign In or Register for the Forums)
  • Quick Jump

•       

Welcome Guest!
Want to take part in these discussions? If you have an account, sign in now.
If you don't have an account, apply for one now.
  1. NLBorrelaar
    • CommentAuthorKyhd
    • CommentTimeNov 29th 2013

Goedenavond allemaal,

Even voorstellen; ik ben Joey en 27 jaar.
    Ik zit nu al 2 jaar in een long distance relationship en de drang wordt groter voor ons om samen te gaan wonen in Ohio.

Helaas komt daar meteen het probleem. De werkvergunning of greencard.
    Trouwen is een optie, maar ondertussen ben ik bezig met solliciteren. Ik heb helaas geen bijzondere opleiding genoten. Maak ik als "Inside Sales/Sales Manager" enige kans om een werkvergunning te krijgen? Of kan ik daar naar fluiten?:sad:

Ik lees graag jullie reacties!
  2. NLBorrelaar

Hee Joey,

Lastige situatie! Ik moet heel eerlijk zijn dat ik geen idee heb of er voor jouw functie Visa zijn... Ik ben hier zelf gekomen als arts-in-opleiding (residency) en daar zijn ze het bijhoorlijk gewend om Visa te sponsoren (maar t was nog steeds niet makkelijk) . Ik kreeg toen alleen maar n J-1 wat inhield dat ik alleen kon blijven gedurende mijnopleiding. Maar er is altijd wel n loophole dus ondertussen heb ik n H-1B visum omdat ik heb toegezegd dat ik minimaal 3 jaar zou werken in een "underserved" gebied. Dit alles met behulp van n immigratie advocaat.

Ik weet dat uitwisselings Visa voornamelijk Visa die gerelateerd zijn aan n (vorm van) studie n stuk makkelijker te krijgen zijn... Is dat misschien n optie voor jou?
    Er is ook jaarlijks de "green card lottery" en ondanks dat het uiteraard n loterij is heb ik meerdere vrienden die zo aan hun verblijfsvergunning zijn gekomen.

Als je specifieke vragen hebt zal ik mijn best doen om ze te beantwoorden :wink:
  3. NLBorrelaar
    • CommentAuthorDdeBruijn
    • CommentTimeDec 13th 2013

Ikzelf zit ook via de H1B visa in Amerika, echter is het vereist minimaal een bacheloropleiding afgerond te hebben. Daarnaast zijn veel bedrijven niet altijd even welwillend om te investeren in al het paperwork en bovendien de kosten te maken die bij de H1B komen kijken. Daarnaast is dit een visa met een eind-datum, wat voor iemand die van plan is samen te gaan wonen en mogelijk een toekomst op te bouwen me enigszins riskant lijkt.

Ik zou zeggen dat trouwen by far je beste optie is. Alhoewel dit natuurlijk geen eenvoudige beslissing is, lijkt het me wel de beste in jou situatie.

Good luck!
  4. NLBorrelaar
    • CommentAuthorNLBorrelsWW
    • CommentTimeDec 16th 2013 edited

Hallo Joey,

Ten eerste natuurlijk gefeliciteert met je relatie en dat jullie de knoop door willen hakken om het "samen te proberen" !!
    Het blijft inderdaad een lastig verhaal. Ik heb zelf een greencard en de weg hoe ik eraan gekomen ben, is een mogelijke situatie voor jou (zoals hierboven beschreven): trouwen.
    Als jullie eerst willen "hokken" zie ik ook nog wel een mogelijkheid: je zou kunnen denken of je een J-1 of H1B visum kan krijgen, uiteraard afhankelijk van je opleiding en de richting van werk die je op wil. In die periode kan je dan gaan samenwonen en kijken hoe het tussen jullie gaat. In verhouding tot NL zal je wel op redelijk korte termijn moeten gaan beslissen: trouwen of niet. Bij niet, zal je dus het land weer uit moeten. Als je wel gaat trouwen, doe dat dan voordat je visum afloopt en begin na je huwelijk DIREKT een aanvraag voor een greencard !! Als je je aanvraag binnen de USA doet, hou dan rekening met de volgende zaken:
    - Tijdens de periode van de aanvraag mag je NIET het land verlaten. Tenzij met uitdrukkelijke toestemming en/of een ernstige (familie)situatie (met de nadruk op ernstig).
    - Een greencard aanvraag blijft kostbaar en met een immigratie advocaat nog kostbaarder (gaat wel sneller met advocaat). Zonder advocaat moet je al snel denken aan een paar duizend dollar: handling fees voor de diverse (!! het is er niet 1 !!) formulieren die je in moet dienen, medisch onderzoek etc.
    - Maak kopieen van alles en tijdens jullie relatie, ik weet dat het lastig is maar begin 2 jaar geleden, maak foto's !! Veel foto's !! Leg zoveel mogelijk vast van wat jullie SAMEN gedaan hebben. Als het kan niet alleen in de USA maar ook zeker in NL !! (In mijn situatie een foto van mijn op dat moment toekomstige vrouw midden in een oranje tulpenveld en een stapel cd-rommetjes met 3000+ foto's naast de geprintte versies deed wonderen !!)
    - Zodra je je greencard aanvraag bent begonnen, hou de kopieen die je van alles maakt in een map en hou die bij je tijdens de periode van je aanvraag: mocht je "met de wet in aanraking komen", kan dat heel erg helpen ... tenzij je echt "stoute" dingen gedaan hebt, dan is het gelijk einde oefening.

De Greencard Lottery kan je proberen, maar wanneer je een greencard toegewezen krijgt/gewonnen hebt, moet je nog steeds wel door de malle molen met alle onkosten vandien. Ik denk dat ik weinig geluk in loterijen heb; ik had me opgegeven voor de loterij in 2003 en kreeg in 2010 pas bericht dat ik een greencard toegewezen had gekregen ... bijna 3 jaar nadat ik al een greencard had. Maar je kan uiteraard een poging wagen.

Hou nog steeds wel in je achterhoofd dat beide bovenstaande mogelijkheden geen garantie geven dat je ook echt een greencard krijgt !! Dat wordt pas echt duidelijk aan het einde van je laatste interview wanneer je ook echt die stempel in je paspoort krijgt. Nu is dit voor Nederlanders een stuk makkelijker dan voor mensen met een andere nationaliteit (met "meer vraagtekens") maar het blijft een hele papierwinkel.

Succes !!

Pieter
  5. NLBorrelaar
    • CommentAuthorlovestory
    • CommentTimeDec 16th 2013

Hoi Joey, ik herken me in je situatie en ook ik zeg trouwen. Daarnaast ook vooral het bijhouden van alles wat jullie gezamelijk doen. Foto's met de moeders, ik met schoonfamilie, hij met mijn familie. Cultuur dingen, zij in NL, jij in de US. Rekeningen bewaren. Foto's van etentjes samen. Hou vooral ALLES bij. Het is al gezegd, maar hou financieel ook rekening. Ik ben van 1975 en alle filling mbt vaccinaties van voor een bepaalde tijd is vernietigd. Maw, ik was te "oud" om mijn documentatie op te vragen en dat alleen (nieuwe vaccinaties) kostte ons rond de $800,00. Onze advocaat was rond de $3000 en dan waren er nog meer formulieren die bij inleveren rond de $1000 euro per stuk lagen. Het is een heel traject en wij zijn er ook later mee begonnen waardoor ik uiteindelijk 2 jaar heb moeten wachten op mijn greencard. Voordeel daarvan was wel dat mijn greencard een geldigheid heeft van 10 jaar in tegenstelling tot een snelle application en er dan 1 krijgt die 2 jaar geldig is. Wij kregen een kindje dus ik had mijn handen vol, maar als je alleen met partner bent, die wel werkt en jij zit de hele dag thuis, lijkt me dat niet de oplossing. In ieder geval ben je met de mensen hier aan het juiste adres voor vragen etc. IK wil je tot slot heel veel succes wensen bij het maken van een beslissing.

Gr, Sharon.

About| Privacy | TOS | Contact | Join NLBorrels 

Copyright 1999-2013 / NLBorrels.com / All Rights reserved. / Powered by Mosso, Vanilla, Lussumo, RSS2 & ATOM