Nog geen lid? Doe het nu! | Naar de forums...
Not signed in (Sign In or Register for the Forums)
  • Quick Jump

•       

Welcome Guest!
Want to take part in these discussions? If you have an account, sign in now.
If you don't have an account, apply for one now.
  1. NLBorrelaar
    • CommentAuthorsizzy12
    • CommentTimeDec 27th 2012

Heeft iemand ervaring met het aangeven van een baby geboren in New York? Wij verwachten onze baby half Januari en hebben geen idee hoe de procedure verloopt. Moeten we onze baby aangeven bij de Nederlandse ambassade?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Alvast bedankt!
  2. NLBorrelaar
    • CommentAuthorBennoGr
    • CommentTimeDec 27th 2012 edited

Ik heb indertijd na de geboorte een kopie van het officiele geboortebewijs afgegeven bij het consulaat generaal in New York en een jaar later een Nederlands paspoort voor het wurm aangevraagd. Door telkens op tijd dat paspoort te verlgengen, is er een "papierspoor" ontstaan, dat erg nuttig is. Volgens mij hoeft het kind NIET voor 1 nationaliteit te kiezen als hij/zij 18 is geworden. Toen mijn zoon voor de eerste keer een nieuw Nederlands paspoort aanvroeg nadat hij 18 was geworden, moest ik alleen aantonen dat ik (nog) Nederlander was.

Overigens aangifte MAG, het HOEFT niet. Maar is natuurlijk wel nuttig als je (uiteindelijk) het kind wil voorzien van een Nederlands paspoort).

Ik zou contact opnemen met het consulaat (via 1-800-dutchhelp of email via de ambassade) en de jongste regels navragen. Waarschijnlijk kan het ook geen kwaad om te vragen of (en hoe) ze een "Verklaring van Nederlanderschap" kunnen afgeven. Een paspoort op zichzelf is alleen een reisbewijs, het is NIET een bewijs dat je Nederlander bent (of bent gebleven), heb ik ervaren (heb daarom de hele procedure om Nederlanfer te mogen blijven nadat ik Amerikaan was geworden twee keer moeten doen).
  3. NLBorrelaar
    • CommentAuthorsizzy12
    • CommentTimeDec 27th 2012

Beste Benno,

Hartelijk dank voor je reactie! Wij gaan ermee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Sizzy
  4. NLBorrelaar
    • CommentAuthorlovestory
    • CommentTimeFeb 13th 2013

Je hoeft geen aangifte te doen hoor. Dat heb ik in ieder geval gedaan toen we weer in NL woonde.
    Wel is hij naar NL gereisd met Nederlands paspoort die we net na de geboorte al hadden aangevraagd in NY. Daar heb je eigenlijk alleen nodig dat het kind 1 of 2 Nl ouders heeft.
    Als je daar een paspoort aanvraagd krijg je meteen de info om het kind aan te geven in NL. Dat moet dan weer naar DH, zelfde als dat je je huwelijk bijv ook wilt registreren in NL.
    Toevallig heb ik gisteren voor zijn 3de verjaardag zijn Amerikaanse paspoort binnengehad die ik dan weer in NL heb aangevraagd bij de Amerikaanse Ambassade. Beetje omslachtig allemaal hahaha.

Zolang je voor je baby een amerikaanse geboorteakte hebt heb je altijd recht op amerikaan-schap.
    zolang 1 of 2 ouders nederlands zijn (waar het kind ook geboren is) heb je altijd recht op de ook de nederlandse nationaliteit.

Er is online ook een hoop te vinden over deze onderwerpen.
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erken...

About| Privacy | TOS | Contact | Join NLBorrels 

Copyright 1999-2013 / NLBorrels.com / All Rights reserved. / Powered by Mosso, Vanilla, Lussumo, RSS2 & ATOM